Suomen Toimintaterapeuttiliitto ry:n asiantuntijalausunto STM:lle kotikuntoutuksen palvelukuvausta koskien

TOI vastasi Sosiaali- ja terveysministeriön lausuntopyyntöön asiakassetelin ja henkilökohtaisen budjetin asiakirjamalliluonnoksia koskien. Maakunnan hallintopäätöksiä ja sopimuksia ohjaavat asiakirjamalliluonnokset ovat osa valinnanvapauslain toimeenpanoa ja niissä määritellään myös toimintaterapiapalveluita.

Julkaistu 15.6.2018

Toimintaterapeuttiliitto pitää positiivisena sitä, että moniammatillisen kotikuntoutuksen yhteiskunnallisesti tärkeä rooli osana ikäihmisten hoito- ja kuntoutuspalveluiden valikoimaa tunnistetaan. Pohjoismaisen kotikuntoutusmallin eli arkikuntoutuksen on tieteellisissä tutkimuksissa todettu lisäävän ikäihmisten laatupainotteisia elinvuosia sekä olevan yhteiskunnalliselle edullisempaa verrattuna tavanomaiseen kotihoitoon ja kuntoutukseen.

Palvelukuvauksen tieteellinen tausta

Palvelukuvauksessa mainitaan, että kotikuntoutuksen tulee perustua parhaaseen mahdolliseen tietoon. Asiakirjan lähdeviitteistä ei kuitenkaan käy ilmi, mihin tieteelliseen tutkimukseen tai hyviin käytänteisiin palvelukuvaus perustuu.

Palvelukuvaus ei tunnista pohjoismaista kotikuntoutuksen (vardagsrehabilitering suom. arkikuntoutus) tieteellistä tutkimusta, joka sisältää mm. terveystaloustieteellisen näkökulman. Toimintaterapeuttiliitto suosittelee, että kotikuntoutuksen palvelukuvauksessa hyödynnetään arkikuntoutuksen tieteellistä tutkimusta. Kuten liitteenä olevista tutkimusartikkeleista käy ilmi, tarvitsi arkikuntoutukseen osallistunut interventioryhmä tutkimuksen jälkeisellä ajanjaksolla huomattavasti vähemmän ja lyhytkestoisempaa kotihoitoa kuin kontrolliryhmä. Näin ollen myös kotikäyntien kustannukset jäivät merkittävästi alhaisemmiksi arkikuntoutusta saaneella ryhmällä interventiojakson jälkeen. Kustannussäästöt on todettu pitkäaikaisiksi, niitä on havaittu jopa viisi vuotta arkikuntoutuksen jälkeen.

Toimintaterapeutti-lehti 4/2017: Arkikuntoutus – tieteellisesti tutkittua pohjoismaista kuntoutusta

Toimintaterapeutti-lehti 4/2017: Arkikuntoutus on kustannustehokasta

Health Economics Review 6/2016: Reablement in community-dwelling older adults: a cost-effectiveness analysis alongside a randomized controlled

Toimintaterapeutin ydinosaaminen

Palvelukuvaus tunnistaa kuntoutuksen alan ammattien ydinosaamisen puutteellisesti. Toiminta- ja fysioterapia on palvelukuvauksessa rinnastettu, vaikka kyseessä on eri tieteenaloihin pohjautuvat, erilliset ammatit. Lisäksi toimintaterapian sisältö on kuvattu osin virheellisesti. Palvelukuvausta tulee tarkentaa siten, että kuntoutuksen alan ammattien osaaminen ja tehtävät tulevat selkeästi näkyviksi.

Toimintaterapeutin tehtäviä kotikuntoutuksessa ovat mm. asiakkaalle merkityksellisten toimintojen tunnistaminen ja niiden kautta tavoitteiden asettaminen, toimintakykyyn vaikuttavien sosiaalisen ja kulttuurisen ympäristötekijöiden tunnistaminen, toiminnan analyysi sekä kotihoidon työntekijöiden tukeminen ja ammatillisen kehittymisen ohjaaminen, tuotettujen palveluiden laadun varmistaminen. Toimintaterapeutit tukevat ikääntyneen suoriutumista esimerkiksi peseytymisessä, pukeutumisessa, ruokailussa, siirtymisissä, wc-toiminnoissa, aterian valmistuksessa, keittiötoiminnoissa, ulkoilussa sekä asioinnissa.

Toimintaterapeutti-lehti 4/2017: Toimintaterapeutin rooli arkikuntoutuksessa

European Journal of Ageing 4/2016: Cost effectiveness of an intervention focused on reducing bathing disability

Muita kehittämisehdotuksia

Toimintaterapeuttiliitto suosittelee, että palvelukuvaukseen lisätään kuntoutukseen erikoistuneen lähihoitajan työtehtävät kuten ne on pohjoismaisessa arkikuntoutusmallissa osaksi kotikuntoutusta määritelty. Myös kotikuntoutukseen osallistuvan kotihoidon henkilökunnan kuhunkin kotikäyntiin tarvitsema, tavanomaista pidempi aika ja joustavuus (käynnin sisältö, kesto ja ajankohta) tulee huomioida.

Kuntoutusprosessissa olennaista on myös kuntoutusalan asiantuntijoiden tekemä kuntoutuspalveluiden ohjaus ja seuranta, jotka palvelukuvaukseen on tarpeen täydentää. Arviointimenetelmien luetteloa on syytä laajentaa COPM:illa, joka on kotikuntoutuksessa toimintaterapeuttien laajasti käyttämä, TOIMIA-tietokannassa oleva asiakaslähtöinen arviointiväline.

Sote-alan ammattihenkilöitä koskeva lainsäädäntö uudistuu – tavoite henkilöstöpulan helpottaminen →

Sosiaali- ja terveydenhuollon ammattihenkilöitä koskevan lainsäädännön kokonaisuudistus on käynnistynyt. Säädösmuutoksilla tähdätään alan vakavan henkilöstövajeen ratkaisemiseen muun muassa arvioimalla ammattien sääntelyn tarvetta ja mahdollistamalla henkilöstön joustava työnjako. TOI vaikuttaa aktiivisesti, jotta toimintaterapeuttien asema säilyy jatkossakin säänneltynä ammattina. Tämä on toimintaterapiapalveluissa keskeistä potilas- ja asiakasturvallisuuden näkökulmasta.

JUKO kehysriihestä: Säästöt erityisesti hyvinvointialueilla ja valtiolla vaikuttavat välittömästi kansalaisten lakisääteisiin palveluihin →

Julkinen sektori tarjoaa veroeuroja vastaan lain edellyttämiä palveluja kansalaisille, yrityksille ja yhteisöille ja on siksi vastuussa muun muassa tarjonnan yhdenvertaisuudesta.

Terveyspalvelualan työehtosopimusneuvottelut jatkuivat →

Terveyspalvelualan Unionin ja Hyvinvointiala HALIn väliset työehtosopimusneuvottelut jatkuivat keskiviikkona 10.4.2024. Voimassa oleva sopimuskausi päättyy 30.4.2024.