UutisetTyöelämä

Lapin hyvinvointialueen yt-neuvottelut käynnistyivät – jukolainen pääluottamusmies tukee TOIn jäseniä

Lapin hyvinvointialueen yt-neuvottelut käynnistyivät 22.2.2024. Neuvottelut koskevat koko Lapin hyvinvointialueen henkilöstöä ja kestävät vähintään kuusi viikkoa.

Julkaistu 27.2.2024

Tietoa neuvotteluiden konkreettisista vaikutuksesta toimintaterapeutteihin ei toistaiseksi ole.

Yt-neuvottelujen peruste on hyvinvointialueen talouden alijäämä, joka on lain mukaan saatava tasapainoon vuoden 2026 loppuun mennessä. Hyvinvointialueen tavoite on sopeuttaa talouttaan pysyvästi 98 miljoonalla eurolla vuoden 2025 loppuun mennessä, ja tästä 47 miljoonaa euroa toteutuu vuonna 2024.

Henkilöstö- ja organisaatiomuutoksilla hyvinvointialue tavoittelee tänä vuonna 5 miljoonan ja ensi vuonna 16 miljoonan euron säästöjä. Työnantaja suunnittelee muun muassa työtehtävien sisällön tarkastelua, työntekopaikkojen ja työaikojen tarkastelua sekä nykyisen johtamisrakenteen ja organisaatiorakenteen tarkastelua. Esihenkilöiden ja johtajien määrää on tarkoitus arvioida. Samoin arvioidaan henkilöstön osaamiseen perustuvaa liikkuvuutta ja näin henkilöstön työpanoksen kohdentamista hyvinvointialueen sisällä.

Talouden sopeuttamisohjelmalla haetaan ratkaisuja samalla sekä talouden alijäämään että ennakoituun henkilöstöpulaan, joka syntyy lähivuosien eläköitymisistä.

Työnantaja suunnittelee sopeuttamistoimia sosiaalipalveluissa, terveyspalveluissa, hallinto- ja tukipalveluissa sekä kehittämis- ja strategiapalveluissa. Kaikkien mainittujen palveluiden ja tehtävien arviointi ja mahdollinen uudelleen järjestäminen voivat vaikuttaa muun muassa esihenkilöstön ja henkilöstön määrään, palvelussuhteen ehtoihin, tehtäväkuvauksiin, työtehtävien toimipaikkaan, sijoittumiseen hyvinvointialueen organisaatiossa, työaikamuotoon, työsuhteen päättämiseen ja varallaolosopimuksiin.

Suunnitellut sopeuttamistoimet ja muutokset voivat johtaa henkilöstön palvelussuhteen olennaisten ehtojen muutoksiin, osa-aikaistamisiin, lomauttamisiin ja irtisanomisiin. Henkilöstövaikutukset tarkentuvat suunnitelmien edetessä.

Henkilöstöön kohdistuvia toimenpiteitä aletaan tehdä arviolta viikolla 18. Mikäli työnantaja päättää ryhtyä suunniteltuihin toimenpiteisiin, pyrkii se toteuttamaan toimenpiteet vaiheittain vuosien 2024-2025 aikana. Mikäli määräaikaisia lomautuksia toteutetaan, tämä tapahtuu alustavan arvion mukaan porrastetusti toukokuun 2024 ja alkuvuoden 2025 välisenä aikana. Suunniteltujen toimenpiteiden toteuttamisaikataulua täsmennetään neuvottelujen aikana.

Mahdollisten irtisanomisten kohteeksi joutuvien työntekijöiden määrää pyritään vähentämään tarjoamalla mahdollisuuksien mukaan muuta työtä Lapin hyvinvointialueen eri toiminnoista.

Toistaiseksi ei ole tietoa, miten mahdolliset muutokset vaikuttavat konkreettisesti toimintaterapeutteihin. TOIn puheenjohtaja Kirsi Wikman muistuttaa, että mikäli yt-neuvottelut herättävät kysymyksiä, kannattaa olla matalalla kynnyksellä yhteydessä työpaikan jukolaiseen pääluottamusmieheen tai liiton TOImistoon. Pääluottamusmiehen yhteystiedot löytyvät yleensä työpaikan ilmoitustaululta tai intranetistä.

Jos et tiedä, kuka työpaikkasi pääluottamusmies on, ole yhteydessä liiton TOImistoon.

Lisätiedot:

Leila Mäkelä, TOIn toiminnanjohtaja

Kirsi Wikman, TOIn puheenjohtaja

Mitkä yt-neuvottelut?

Yhteistoimintaneuvottelut perustuvat lakiin työnantajan ja henkilöstön välisestä yhteistoiminnasta kunnassa ja hyvinvointialueella. Toisin kuin yrityksiä koskevassa laissa, kuntien ja hyvinvointialueiden on aina käytävä yt-neuvottelut riippumatta työpaikan henkilöstömäärästä.

Lain tarkoituksena on edistää työnantajan ja henkilöstön välistä yhteistoimintaa. Se antaa henkilöstölle mahdollisuuden osallistua heitä koskevaan päätöksentekoon. Kunnissa ja hyvinvointialueilla on yhteistoimintaelin, joka koostuu työnantajan ja henkilöstön edustajista. Suomen Toimintaterapeuttiliiton jäsenten kohdalla henkilöstön edustajana toimii JUKOn pääluottamusmies.

Harkitessaan vähintään kymmenen työntekijän irtisanomista, lomauttamista yli 90 päiväksi tai osa-aikaistamista työnantajan on annettava näiden työntekijöiden edustajille kirjallinen selvitys toimien perusteista, määrästä ja aikataulusta sekä siitä, miksi juuri tietyt henkilöt ovat valikoituneet niiden kohteiksi. Lisäksi työnantajan on laadittava henkilöstön edustajille kirjallinen esitys työllistymistä edistäväksi toimintasuunnitelmaksi.

Mikäli työnantajan harkitsema irtisanominen, osa-aikaistaminen tai 90 päivää pidempi lomauttaminen kohdistuu vähintään kymmeneen työntekijään, työnantajan katsotaan täyttäneen neuvotteluvelvoitteensa, kun yt-neuvotteluja on käyty vähintään kuuden viikon ajanjaksona niiden alkamisesta lukien, ellei yhteistoimintaneuvotteluissa toisin sovita. Työnantaja saa vasta tämän jälkeen päättää varsinaisista toimenpiteistä ja niiden kohdentamisesta.

Yksityinen terveyspalveluala siirtyi sopimuksettomaan tilaan →

Vanhaa työehtosopimusta kuitenkin noudatetaan normaaliin tapaan siihen asti, kunnes uusi sopimus saadaan aikaan.

TOI laati määritelmän toimintaterapeutin suoravastaanotolle →

TOIn määritelmätyö toimintaterapeutin suoravastaanotolle on valmistunut. Määritelmä tekee näkyväksi jo nyt laajasti käytössä olevat toimintamallit toimintaterapiapalvelujen lähetteettömästä käytännöstä.

Soteri-rekisterin käyttöönotto on aiheuttanut hankaluuksia toimintaterapeuttiyrittäjille →

Valvontalain myötä käyttöön tulleen Soteri-rekisterin käyttöönotossa on ollut haasteita alkuvuoden ajan. Haasteita ovat aiheuttaneet sekä jatkuvasti kehitetty Soteri-rekisteri että palvelun ruuhkautuminen. Haasteet ovat näkyneet myös TOIn yrittäjäjäsenpalvelussa.

Kaikki tiedotteet →