Uutiset

Valvontalain myötä käyttöön tulleen Soteri-rekisterin käyttöönotossa on ollut haasteita alkuvuoden ajan. Haasteita ovat aiheuttaneet sekä jatkuvasti kehitetty Soteri-rekisteri että palvelun ruuhkautuminen. Haasteet ovat näkyneet myös TOIn yrittäjäjäsenpalvelussa.

Julkaistu 25.4.2024

AKYn (Akavalaiset yrittäjät) sote-liitot tekivät kannanoton tilanteesta helmikuussa. Lue kannanotto täältä. AKYn sote-liittojen ryhmä on käynyt Valviran kanssa aktiivista vuoropuhelua tilanteen ratkaisemiseksi. TOI on tyytyväinen siihen, että Soteriin liittyviä ohjeistuksia on päivitetty entistä selkeämmäksi. Tämä mahdollistaa entistä sujuvamman rekisteröitymisen.

Jo Soteri-rekisterissä olevien palveluntuottajien tulee päivittää tietonsa vasta maaliskuun 2025 aikana, mikäli toimintaan ei sitä ennen tule muutoksia. Tietojen päivittämisen vaatimuksen siirtäminen tältä vuodelta ensi vuodelle vähentää tämänhetkistä ruuhkaa ja rekisterin käyttöönottoon liittyviä haasteita. Näin Avilla ja Valviralla on mahdollisuus keskittyä jo syntyneen jonon purkamiseen sekä Soterin ja Soteriin liittyvään ohjeistuksen kehittämiseen.

Mikäli palveluntuottajan toimintaan tulee muutoksia, on tiedot muutoksista rekistöröitävä Soteriin viipymättä.

Soterin ruuhkautumisen vuoksi etenkin moni aloittava toimintaterapeuttiyrittäjä on joutunut odottamaan kuukausia rekisteröinnin valmistumista ja toiminnan aloittamista. Hakemusten käsittelyyn on lisätty resursseja, mutta tilanne on edelleen ruuhkautunut.

TOI on pyytänyt Valviraa ja Avia lisäämään Soteri-ohjeistuksia sekä vaatinut hakemusten käsittelyaikojen ripeämpää käsittelyä. TOI on saanut Valviralta vastauksia jäsenten esittämiin kysymyksiin esimerkiksi toimipisteiden määrittelystä ja etäterapian rekisteröinnistä sekä tarkennuksia Soteriin vaadittavista liitteistä.

– Alkuvuoteen verrattuna moni asia on nyt selkeämpi, mutta etenkin rekisteröintiprosessin hitaus aiheuttaa jäsenistöllemme edelleen hankaluuksia, yrittäjäasiantuntijana Sara Kiskola sanoo.

TOI seuraa aktiivisesti Soterin kehittymistä ja tekee asiassa yhteistyötä Valviran kanssa.

Lisätietoja:
TOIn yrittäjyysasiantuntija Sara Kiskola
p. 040 1970925

Lue myös:

Sosiaali- ja terveydenhuollon yksinyrittäjyyttä suunnitteleva – tutustu muuttuneisiin ohjeisiin | Valvira

Sote-palveluntuottajien ei tarvitse tarkistaa tietojaan maaliskuun 2024 loppuun mennessä | Valvira

Yksityinen terveyspalveluala siirtyi sopimuksettomaan tilaan →

Vanhaa työehtosopimusta kuitenkin noudatetaan normaaliin tapaan siihen asti, kunnes uusi sopimus saadaan aikaan.

TOI laati määritelmän toimintaterapeutin suoravastaanotolle →

TOIn määritelmätyö toimintaterapeutin suoravastaanotolle on valmistunut. Määritelmä tekee näkyväksi jo nyt laajasti käytössä olevat toimintamallit toimintaterapiapalvelujen lähetteettömästä käytännöstä.

Soteri-rekisterin käyttöönotto on aiheuttanut hankaluuksia toimintaterapeuttiyrittäjille →