Seksuaalinen häirintä työelämässä -webinaari 7.3. klo 15

Miten työnantajat puuttuvat seksuaalisen häirintään ja millaisia ohjeistuksia tilanteita varten tulisi olla?

Julkaistu 26.2.2024

Tervetuloa kuulemaan tuoreita tutkimustuloksia ja paneelikeskustelua aiheesta torstaina 7.3.2024 klo 15.00–16.00. Webinaari on kaikille TOIn jäsenille.

Webinaarin ohjelma

15.00: Tervetulosanat: Teemu Hankamäki, työmarkkinajohtaja, Tekniikan akateemiset TEK

15.05: Alustukset webinaarin aiheeseen: Lainsäädäntö antaa hyvät raamit ja velvoitteet. Maria Färkkilä, työmarkkinajuristi, Juristiliitto

Miltä tilanne työpaikoilla näyttää tutkimuksen valossa?
Susanna Bairoh, tutkimuspäällikkö, Tekniikan akateemiset TEK

15.15: Paneelikeskustelussa käsittelemme muun muassa näitä aiheita:

• keinoja puuttua seksuaaliseen häirintään työelämässä

• työkulttuurin merkitys

• toimivat ohjeistukset seksuaalisen häirinnän ennalta ehkäisyyn

Paneelikeskustelun osallistujat:

• Juho Salmi, tuotepäällikkö, Bolt.Works

• Maria Teikari, strategiajohtaja, HTM, Yhteiskunta-alan korkeakoulutetut ry

• Sari Tuunainen, toiminnanjohtaja, Suomen Valmentajat

Paneelin moderaattorina toimii Tapio Heiskari, osaamispolitiikan asiantuntija, Tekniikan akateemiset TEK

15.50: Yleisökysymykset

16.00: Tilaisuus päättyy

Ilmoittaudu webinaariin tästä

Muokattu 1.3.2024: Rachel Mäkisen tilalle panelistiksi lisätty Maria Teikari.

Webinaarin toteuttajat: Tekniikan Akateemiset TEK, Agronomiliitto, Akavan Erityisalat, Asiantuntijat ja Esihenkilöt ASIA, AKI-liitot, Insinööriliitto IL, Juristiliitto – Juristförbundet, Kasvatuksen ja Nuorisotyön Asiantuntijat KNT, KTK Tekniikan Asiantuntijat, Kuntoutusalan Asiantuntijat, Luonnon-, ympäristö- ja metsätieteilijöiden liitto Loimu, Sosiaalialan korkeakoulutettujen ammattijärjestö Talentia, Suomen Ekonomit, Suomen Eläinlääkäriliitto, Suomen Lääkäriliitto, Tradenomit ja Yhteiskunta-alan korkeakoulutetut.

Taloustutkimus toteutti 17 akavalaiselle liitolle kyselyn seksuaalisesta häirinnästä ja seksismistä työelämässä sekä toimenpiteistä, joilla seksuaalisen häirintään ja seksismiin on työpaikoilla puututtu. Kyselyyn vastasi 5 931 liittojen jäsentä. Kysely oli käynnissä 30.5.–18.6.2023.

Yksityinen terveyspalveluala siirtyi sopimuksettomaan tilaan →

Vanhaa työehtosopimusta kuitenkin noudatetaan normaaliin tapaan siihen asti, kunnes uusi sopimus saadaan aikaan.

TOI laati määritelmän toimintaterapeutin suoravastaanotolle →

TOIn määritelmätyö toimintaterapeutin suoravastaanotolle on valmistunut. Määritelmä tekee näkyväksi jo nyt laajasti käytössä olevat toimintamallit toimintaterapiapalvelujen lähetteettömästä käytännöstä.

Soteri-rekisterin käyttöönotto on aiheuttanut hankaluuksia toimintaterapeuttiyrittäjille →

Valvontalain myötä käyttöön tulleen Soteri-rekisterin käyttöönotossa on ollut haasteita alkuvuoden ajan. Haasteita ovat aiheuttaneet sekä jatkuvasti kehitetty Soteri-rekisteri että palvelun ruuhkautuminen. Haasteet ovat näkyneet myös TOIn yrittäjäjäsenpalvelussa.